Opvolging

“Waarom is opvolging zo belangrijk?”

Daar zijn we weer! Jullie hebben natuurlijk de hele week op dit artikel gewacht, dus laten we meteen beginnen! Opvolging. Misschien wel het belangrijkste onderdeel van koude acquisitie. Hieruit blijkt dat je de zaken voor elkaar hebt. Heb je afgesproken om dinsdag om 13.00 terug te bellen, dan bel je om dinsdag om 13.00 terug.

“Wat maakt het nou uit als je iets later bent?”

Stiptheid! Het geeft aan dat je doet wat je zegt! Hier halen je potentiële klanten uit dat je punctueel en te vertrouwen bent. Maar hoe kun je dit nou het beste doen? Gebruik hier je CRM systeem voor en gebruik ook je agenda hiervoor. In je agenda kun je makkelijk herinneringen instellen op het gewenste moment, om je daar aan te kunnen houden. Daarnaast is een CRM systeem de perfecte oplossing om terug te kunnen lezen wat er de vorige keer is besproken. Maar hoe ga je nou een tweede gesprek aan?

Hieronder enkele tips:

  • Verifieer of de datum en tijd dat je terugbelt klopt: “Goedemiddag meneer/mevrouw, ik zou u vandaag even terugbellen om 13.00, dan had u wat meer tijd voor mij in uw drukke schema. Klopt dat?” Dan kan deze persoon allen maar beamen dat ze dit ZELF hebben afgesproken. Natuurlijk kan het voorkomen dat ze alsnog geen tijd hebben, maar dan maak je een nieuwe afspraak

  • Herhaal aan het begin van het gesprek wat er vorige keer besproken is. Op deze manier weet de partij aan de andere kant van de lijn dat je alles netjes hebt bijgehouden en zo kun je het gesprek weer oppakken waar je gebleven bent. Stel controle vragen en laat zien dat je de vorige keer écht hebt geluisterd

  • Aan het einde van het gesprek herhaal je de afgesproken vervolgstappen. Op die manier weet je beide waar je aan toe bent en kun je de vervolgstappen in gang gaan zetten. Desnoods stuur je nar het gesprek nog een e-mail om alles te bevestigen met de vervolgstappen en de uiterlijke data voor deze stappen

  • Houd de controle in de gesprekken! Zorg dat je niet afhankelijk bent van een tegenpartij voor het vervolg in de gesprekken. Zorg dat JIJ de ander terugbelt in plaats van andersom. Maak concrete afspraken. Zorg dat jij in control blijft, dan kun jij de onderhandelingen sturen zoals jij dat wilt

Dat was het weer voor deze week! Hebben jullie nog tips die jullie gebruiken in het kader van opvolging? Wij van WBO Services – Uw partners in sales! horen natuurlijk ook graag hoe jullie dit doen! Laat het ons weten in een reactie onder het artikel.

Tot volgende week! 

Bekijk bericht op LinkedIn.