Het gebruik van een belscript

“Maar je moet toch altijd bellen volgens een belscript?”

Heerlijk! Het is weer donderdag en dat betekend een volgend artikel om jouw bel skills op te krikken! Vandaag gaan we het hebben over belscripts en het gebruik hiervan. Veel mensen denken dat het de beste manier is om een belscript te hanteren en in ieder gesprek wat wij met nieuwe klanten hebben, komt dit ook altijd ter sprake. Bij WBO Services gebruiken wij niet een écht belscript en wij gaan je vandaag uitleggen waarom niet!

“Hoe weet je dan wat je moet zeggen!?”

Simpel! Je gebruikt misschien geen belscript, maar dat betekent niet dat je de gesprekken niet voorbereid! Voor je begint met bellen is het natuurlijk zaak dat je weet waar je het over wilt hebben en dat je een aantal punten opstelt die je benoemd wilt hebben in het gesprek. Maar waarom gebruik je dan geen belscript zal je denken? Dat is omdat geen 1 gesprek hetzelfde verloopt. Het is heel afhankelijk van de persoon die je aan de lijn hebt. Laat diegene dan ook een klein beetje bepalen hoe het gesprek verloopt en pas hier je vragen op aan. Daarnaast klinkt het ook vaak alsof je iets aan het voorlezen bent wanneer je een belscript gebruikt en dat komt niet heel lekker over bij je potentiële klant.

Tips om voor te bereiden op een telefoontje:

  • Lees het over ons gedeelte op een website van het bedrijf die je gaat benaderen. Hier staat vaak veel over de normen en waarden van een bedrijf en dit kun je gebruiken in je gesprek
  • Schrijf pointers op die je te weten wilt komen en leg die voor je neer. Tijdens je gesprek kun je op je blaadje kijken en de perfecte momenten kiezen om deze punten aan te snijden in je gesprek
  • Probeer unieke en verfrissende zinnen te gebruiken in plaats van al de verkoop-clichés die iedere standaard verkoper in zijn gesprek gebruikt. Jij bent dé unieke partij waarmee ze samen willen werken, bewijs dat dan al in het eerste gesprek!  

Met dit soort openingen roep je een soort hulpreactie op bij de receptionist(e) in plaats van dat je als vervelend wordt ervaren. Vaak zijn koude acquisitie telefoontjes iets waar ze de hele dag door mee te maken krijgen en dus – zeker aan het einde van de dag – steeds vervelender. Daarom helpt een andere invalshoek bij het doorverbinden naar de juiste persoon.

Hieronder volgen 3 tips om te gebruiken tijdens het bellen:

  • Vraag eens naar de huidige situatie van het bedrijf. Bijvoorbeeld: Hoe gaan jullie als bedrijf om met al die stijgende kosten!? Hierdoor komt er een echt gesprek op gang en zal de rest van het gesprek beter verlopen
  • Zie het voorbeeld hiervoor Stel open vragen! Laat je gesprekspartner het woord vooral doen en vul geen antwoorden in
  • Realiseer je dat de mensen die je belt niet altijd op je telefoontje zitten te wachten en in sommige gevallen kun je dat ook gewoon benoemen als je denkt dat dit de moeite waard is en bevorderlijk is voor je gesprek. Wat je bijvoorbeeld kunt zeggen is: “Joh, ik begrijp het hoor, dinsdag 16.30, je zit waarschijnlijk helemaaaaal niet te wachten op mijn telefoontje, maar zou je mij alsjeblieft kunnen verder helpen in mijn zoektocht naar de juiste contactpersoon?” Klinkt al veel leuker dan: “Ik ben op zoek naar Gerda van de afdeling HR”

Hopelijk kunnen jullie hier weer wat mee en jullie weten het – heb je er echt geen zin in, geen tijd voor, wil je gewoon wat tips, wil je hulp bij het voorbereiden op een belmiddagje, of wil je gewoon even gezellig kletsen, kun je ons altijd bereiken en vragen naar @Lars of @Wesley. Tot volgende week! 

Bekijk bericht op LinkedIn.